Dwa tygodnie temu prosiliśmy Boga o Jego mądrość do odczytania tego, co jest naszym codziennym udziałem.
Dziś Bóg, przez słowa św. Jakuba, dał nam jasną odpowiedź na to, po czym poznać w naszym postępowaniu myślenie i działanie według mądrości szatańskiej a mądrości Bożej.
Nie ma trzeciej mądrości - mojej, zawsze myślę i działam według jednej z nich.
(Jk 3,13-18)
Kto spośród was jest mądry i rozsądny? Niech wykaże się w swoim nienagannym postępowaniu uczynkami dokonanymi z łagodnością właściwą mądrości. Natomiast jeżeli żywicie w sercach waszych gorzką zazdrość i skłonność do kłótni, to nie przechwalajcie się i nie sprzeciwiajcie się kłamstwem prawdzie. Nie na tym polega zstępująca z góry mądrość, ale mądrość ziemska, zmysłowa i szatańska. Gdzie bowiem zazdrość i żądza sporu, tam też bezład i wszelki występek. Mądrość zaś /zstępująca/ z góry jest przede wszystkim czysta, dalej, skłonna do zgody, ustępliwa, posłuszna, pełna miłosierdzia i dobrych owoców, wolna od względów ludzkich i obłudy. Owoc zaś sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy zaprowadzają pokój.
W nawiasach są inne tłumaczenia wyrazu greckiego.
Mądrość ziemska (światowa), zmysłowa (nieduchowa), szatańska (demoniczna) - rodzi zazdrość (albo pełen zgorzknienia zapał) i skłonność do kłótni, nawet żądzę sporu (gr. podjudzanie). Podjudzanie, podburzanie, nakłanianie do złych czynów, jest zawsze przeciwstawianiem jednych przeciwko drugim, jest dzieleniem na -my i wy.
Konsekwencje takiego postępowania są widoczne, to bezład (inne tłumaczenia to niepokój, niestałość, rozdźwięk) i wszelki występek (złe, przewrotne czyny).
Mądrość zstępująca z góry (Boża) jest czysta (nieskalana, skromna), skłonna do zgody (pokojowa), ustępliwa (życzliwa), pełna miłosierdzia (napełniona litością) i dobrymi owocami, wolna od względów ludzkich (nierozróżniająca, niestronnicza, stała), nieobłudna (szczera).
Słowo to poruszyło nasze sumienia.
"Żywe bowiem jest Słowo Boże skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia i myśli serca."
(Hbr 4, 12)
gn